روز ملی فناوری هسته ای

ثبت شدن گام بلند و افتخارآمیز ایران بر صفحه تاریخ بدون شک 29 فروردین ماه تنها یادآور روز ملی شدن نفت نیست بلکه روز قطع رابطه سیاسی ایران و آمریکا نیز است بیستم فروردین هم روز ملی فناوری هسته ای و اعلام بومی شدن دانش هسته ای در ایران اسلامی و مجهز شدن سرزمین ایران به انرژی هسته ای است .

اکنون ایران اسلامی به جمع اعضای کم شمار باشگاه کشورهای اتمی پیوسته و برای همیشه تاریخ این افتخار بزرگ را به همراه خواهد داشت .

همان تاریخی که بعد از چند سالی توسط تاریخ نویسان و سیاستمداران از امید ایران و دشمن تراشی های بسیاری از کشورها خواهند نوشت از تحریم اقتصادی و تحمل ایرانیان . جلوگیری از فناوری هسته ای و تلاش ایرانیان و از عزم راسخ دولت .

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 57 اگرچه آمریکا در ایران پایگاه خود را از دست داد اما دخالت ها و توطئه های این کشور پایان نداشت .

تلاش آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به فناوری هسته ای با توجیه برخورداری از منابع نفتی و گازی در حالی ادامه دارد که چهار دهه پیش ایران اولویت یک در خاورمیانه برای استفاده از این فناوری معرفی شده بود و آلمان نیز نیروگاه بوشهر را تقریبا به نیمه رساند.

توطئه های آمریکا علیه ایران تا آنجا ادامه یافت که در 20 فروردین 1359 دولتمردان این کشور رابطه سیاسی خود را با ایران قطع و دست به توطئه های نافرجامی علیه انقلاب اسلامی از جمله حمله نظامی به طبس کودتای نوژه جنگ تحمیلی تحریم اقتصادی زدند و آمریکا با توجه به نفوذ خود در رسانه ها جهانی همیشه ایران متهم کرده که در فکر ساخت سلاح های کشتارجمعی است اما همگان می دانند این آمریکایی ها بوده اند که دشمنان ایران را به اینگونه سلاح ها تجهیز و آنان را در به کاربردن آن علیه ایران تحریک کردند در خصوص مخالفت های آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل و برخی کشورهای غربی با فعالیت های هسته ای کارشناسان بر این عقیده اند که آمریکا در این زمینه برخورد دوگانه و تبعیض آمیز دارد و کشورهای غربی دارای انرژی هسته ای دانش مربوط به غنی سازی اورانیوم را در انحصار خود قرار داده و از دسترسی کشورهای جهان سوم به این فن آوری جلوگیری می کنند و در عین حال همچنان به سکوت حمایت آمیز خود از توسعه زرادخانه اتمی اسراییل ادامه می دهند.

با تمام مشکلات و موانع اکنون ایران در حالی وارد دومین سالروز ملی فناوری هسته ای خود می شود که مطابق قوانین بین المللی و پادمان های جهانی در این زمینه عمل کرده است بازرسی آزادانه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی و دوربین ها تمامی دال بر این ادعاست .

اکنون با دستیابی ایران به دانش هسته ای صلح آمیز به هدف تامین انرژی همه جهان به این باور رسیده اند که امروزه با تمامی موانعی که در راه رسیدن ایران وجود دارد دستیابی به انرژی هسته ای کاری بزرگ تر از ملی شدن نفت است .

دولت و مردم ایران تمامی تلاش را دارند تا ذره ای از حق خود برای دستیابی به انرژی هسته ای کوتاه نیایند چرا که به گفته رهبرشان انرژی هسته ای را یک نیاز و ضرورت و جزیی از پیشرفت علمی ایران می دانند.

باید گفت که برای خود دشمنان نیز مسلم است که ایران بعنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای یا معاهده « ان پی تی » و طبق مفاد همین پیمان به عنوان یک کشور عضو از حق غنی سازی اورانیوم و تولید چرخه سوخت هسته ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است .

دانشمندان جوان ایران زمین ثابت کردند که ایرانی می تواند و با هوش و ذکاوت بالای خود باردیگر گامی بلند در عرصه های علمی و فناوری برداشته و دانش هسته ای را برای ایران و ایرانی بومی کند و کشور سربلند مان اکنون آمادگی انتقال این دانش صلح آمیز را به کشورهای ازاده سراسر جهان دارد.

بیستم فروردین سال 1386 در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری هسته ای در تاسیسات نطنز اعلام شد ایران وارد مرحله تولید سوخت هسته ای گردید.

رئیس جمهور در نطنز اعلام کرد : با کمال افتخار اعلام می کنم ایران در زمینه تولید سوخته هسته ای جز کشورهای تولیدکننده صنعتی این سوخت قرار گرفته است . این دستاورد بزرگ را به محضر مقام معظم رهبری و ملت ایران تبریک می گویم .

وی هم چنین گفت که کشورهای غربی و قدرتمند موضوع هسته ای ایران را با اغراض سیاسی بررسی می کنند.

رئیس جمهور گفت که صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران آزمون تعیین سرنوشت برای شورای امنیت است .

دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور که در مراسم جشن روز ملی فن آوری هسته ای سخن می گفت خاطرنشان کرد : در فروردین ماه سال گذشته و در کنار آستان مقدس رضوی دستاورد بزرگ استادان و دانشمندان جوان کشور در دستیابی به فن آوری چرخه تولید سوخت هسته ای را به استحضار ملت رساندم و اعلام کردم که ایران در ردیف کشورهای صاحب این فن آوری قرار گرفته است .

وی با بیان این که در آن مقطع موجی از نشاط خودباوری و خوداتکایی در سراسر کشور ایجاد شد اضافه کرد : ملت هوشمند ایران این اتفاق را به عنوان دستاورد جوانان ارج نهاد و با قدرشناسی مصمم تر از گذشته به پاسداری از آن به عنوان حق مسلم خویش همت گمارد.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به این که ملت تقریبا در همه مجامع کوچک و بزرگ با سر دادن شعار « انرژی هسته ای حق مسلم ماست » مسئولان و دانشمندان جوان را به استقامت و ادامه راه ترغیب می کردند گفت : در روز 22 بهمن 84 ملت با حضور تاریخی بر این حق و درخواست این حق پای فشرد و در 22 بهمن سال 85 با حضور حماسی خود در سر تا سر ایران حق خود را تثبیت کرد .

بازتاب گسترده پیشرفت هسته ای ایران در رسانه های جهان

با اعلام خبر ورود ایران به جرگه کشورهای تولیدکننده سوخت هسته ای این موضوع در صدر اخبار رسانه های گروهی جهان قرار گرفت .

در این ارتباط روزنامه های آمریکایی و انگلیسی هر چند در گزارشهای خود درباره ورود ایران به مرحله صنعتی غنی سازی اورانیوم و توانمندی دانشمندان هسته ای ایران ابراز تردید کردند اما بر این نکته تاکید کردند که ایران به هیچ قیمتی حاضر به توقف برنامه هسته ای صلح آمیز خود نیست .

روزنامه واشنگتن پست نوشت : « مقامهای آمریکایی و انگلیسی و همچنین کارشناسان هسته ای بین المللی در اعلام این خبر تردید دارند; آنها به این مسئله اشاره می کنند که ایرانیها مدرکی را برای حمایت از این گفته خود ارائه نمی دهند.

این مقامها و کارشناسان همچنین بر این باورند که این اظهارات در جهت ایجاد غرور ملی در برنامه ای که شورای امنیت سازمان ملل متحد دستور تعلیق آن را داده صورت گرفت .

روزنامه فایننشال تایمز نیز با بیان اینکه در اعلام این خبر به جزئیات اشاره ای نشده گزارش داد : « این اعلامیه با وجود زمان داده شده از سوی شورای امنیت برای تعلیق تقریبا همه فعالیتهای هسته ای خود نشان از تخلف آشکار ایران داشت و بازگویی دوباره اراده ایران برای ادامه برنامه هسته ای خود بود » .

در ادامه گزارش این روزنامه آمده است : « کاخ سفید اعلام کرد که از این مسئله بسیار نگران است و خواستار همراهی ایران با تعهدات آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت شد » .

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت هم نوشت : « ایران با اعلام خبر ورود به مرحله صنعتی غنی سازی اورانیوم سه قطعنامه (شورای امنیت ) سازمان ملل را نقض کرد و خود را در مسیر مقابله با آمریکا قرار داد » .

روزنامه « یو اس ای تودی » نیز مدعی شد : « برخی کارشناسان درباره این گفته ایران ابراز تردید کردند و گفتند که احمدی نژاد تلاش می کند تا حمایت سیاسی را در برابر فشار غرب جلب کند » .

در همین ارتباط سرگئی لاووروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه از آغاز غنی سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی در ایران هیچ اطلاعاتی ندارد.

قرار گرفتن ایران اسلامی در ردیف کشورهای تولید کننده صنعتی سوخت هسته ای خشم مقامهای افراطی دولت جرج بوش را برانگیخته و همزمان دبیرکل سازمان ملل نیز از تهران خواسته است تولید سوخت هسته ای را متوقف کند.

تولید سوخت هسته ای از جمله حقوقی است که هر عضو معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی از آن بهره مند است .

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس فیلپ دوست بلازی وزیر خارجه (سابق ) فرانسه از اعلام تهران در رسیدن به مرحله غنی سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی ابراز تاسف و آن را علامت بدی توصیف کرد اما بار دیگر ایران را به گفتگو فراخواند.

اعلام خبر ورود ایران به جرگه کشورهای تولیدکننده سوخت هسته ای در رسانه های عرب زبان نیز با حساسیت دنبال شد.

روزنامه اماراتی الخلیج در صفحه نخست خود با تیتری درشت نوشت : « ایران مادر مناسبت ها را جشن گرفت و دستیابی به چرخه سوخت هسته ای را اعلام کرد.

« الخلیج نوشت : « ایران مناسبت جدیدی را که به ابتکار محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران صورت گرفت و مادر مناسبت ها توصیف شد جشن گرفت .

« الخلیج » نوشت : « ایران بار دیگر خواستار گفت وگو با غرب شد وی در عین حال تهدید کرد در صورت تداوم فشارها علیه این کشور از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی ) خارج می شود » .

روزنامه فرامنطقه ای « الحیات » نیز ورود ایران به جرگه کشورهای تولیدکننده صنعتی سوخت هسته ای را تیتر اول خود کرد.

الحیات با تیتری درشت در صفحه اول خود نوشت : « تهران تولید سوخت هسته ای را توسعه داد و تهدید به خروج از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای کرد » .

الحیات نوشت : بعد از یک سال از اعلام تهران مبنی بر غنی سازی اورانیوم در سطح 53 درصد که برای تولید سوخت هسته ای کافی است ایران روز دوشنبه در روز ملی فناوری هسته ای پیوستن این کشور به جرگه کشورهای تولید کننده سوخت هسته ای در سطح صنعتی را اعلام کرد.

به نوشته الحیات ایران تهدید کرد که از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای خارج خواهد شد اقدامی که خشم آمریکا را برانگیخت .

روزنامه « الشرق الاوسط » چاپ لندن نیز خبر ورود ایران به رده کشورهای تولیدکننده صنعتی سوخته هسته ای را تیتر اول صفحه نخست خود کرد و نوشت : « تهران ورود به چرخه سوخت هسته ای در سطح صنعتی را اعلام و واشنگتن از این امر عمیقا ابراز نگرانی کرد » .

الشرق الاوسط نوشت : ایران ورود خود را به مرحله « غنی سازی اورانیوم در سطح صنعتی » اعلام کرد و در عین حال تهدید کرد که از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای خارج خواهد شد.

روزنامه مصری « الاهرام » نیز در تیتر اول صفحه نخست خود نوشت : « ایران تولید سوخت هسته ای را آغاز کرد » .

الاهرام نوشت : « رئیس جمهور ایران ورود تهران به باشگاه کشورهای تولیدکننده سوخت هسته ای در سطح صنعتی را اعلام کرد » .

احمدی نژاد گفت : « ایران در حال حاضر توانایی تولید سوخت هسته ای در سطح صنعتی را داراست و قدرت بزرگ هرگز نمی توانند ایران را از رسیدن به قله های پیشرفت باز دارند » .

الاهرام همچنین واکنش کاخ سفید را به اقدام ایران انعکاس داد و نوشت : « آمریکا از این اقدام ایران ابراز نگرانی کرد و وزارت خارجه آمریکا از ایران خواست غنی سازی اورانیوم را متوقف کند » .

با تمام مشکلات و موانع اکنون ایران در حالی وارد دومین سالروز ملی فناوری هسته ای خود می شود که مطابق قوانین بین المللی و پادمان های جهانی در این زمینه عمل کرده است بازرسی آزادانه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی و دوربین ها تمامی دال بر این ادعاست

دانشمندان جوان ایران زمین ثابت کردند که ایرانی می تواند و با هوش و ذکاوت بالای خود باردیگر گامی بلند در عرصه های علمی و فناوری برداشته و دانش هسته ای را برای ایران و ایرانی بومی کند و کشور سربلند مان اکنون آمادگی انتقال این دانش صلح آمیز را به کشورهای ازاده سراسر جهان دارد

برای خود دشمنان نیز مسلم است که ایران بعنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای یا معاهده « ان پی تی » و طبق مفاد همین پیمان به عنوان یک کشور عضو از حق غنی سازی اورانیوم و تولید چرخه سوخت هسته ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.


+ نوشته شده توسط : سید میثم | مسافران آسمانی [ مسافر] |