سالروز شهادت سید مرتضی آوینی

آوینی در شهریور سال 1326 در شهر ری متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌ی خود را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند و سپس به عنوان دانشجوی معماری وارد دانشکده‌ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران شد. او از کودکی با هنر انس داشت؛ شعر می‌سرود. داستان و مقاله می‌نوشت و نقاشی می‌کرد. تحصیلات دانشگاهی‌اش را نیز در رشته‌ای به انجام رساند که با طبع هنری او سازگار بود، ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معماری را کنار گذاشت و به اقتضای ضرورت‌های انقلاب به فیلم‌سازی پرداخت.

آوینی به روایت آوینی

حقیر دارای فوق لیسانس معماری از دانشکده‌ی هنرهای زیبا هستم، اما کاری را که اکنون انجام می‌دهم نباید با تحصیلاتم مربوط دانست. حقیر هر چه آموخته‌ام از خارج دانشگاه است. بنده با یقین کامل می‌گویم که تخصص حقیقی در سایه‌ی تعهد اسلامی به دست می‌آید و لاغیر. قبل از انقلاب بنده فیلم نمی‌ساخته‌ام، اگر چه با سینما آشنایی داشته‌ام. اشتغال اساسی حقیر قبل از انقلاب ادبیات بوده است. با شروع انقلاب تمام نوشته‌های خویش را اعم از تراوشات فلسفی داستان‌های کوتاه، اشعار و ... در چند گونی ریختم و سوزاندم و تصمیم گرفتم که دیگر چیزی که «‌حدیث نفس» باشد ننویسم و دیگر از « خودم» سخنی به میان نیاورم... سعی کردم که « خودم» را از میان بردارم تا هر چه هست خدا باشد و خدا را شکر بر این تصمیم وفادار مانده‌ام. البته آن چه که انسان می‌نویسد همیشه تراوشات درونی خود اوست. همه‌ی هنرها این چنین هستند. کسی هم که فیلم می‌سازد، اثر تراوشات درونی خود اوست. اما اگر انسان خود رادر خدا فانی کند، آن گاه این خداست که در آثار او جلوه‌گر می‌شود. حقیر این چنین ادعایی ندارم ولی سعی‌ام بر این بوده است.»

شهید آوینی فیلم‌سازی را در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی با ساختن چند مجموعه درباره‌ی غائله‌ی گنبد ( مجموعه‌ی شش روز در ترکمن صحرا)، سیل خوزستان و ظلم خوانین ( مجموعه‌ی مستندخان گزیده‌ها) آغاز کرد. ادامه مطلب...

+ نوشته شده توسط : سید میثم | مسافران آسمانی [ مسافر] |


عملیات والفجر

نام‌ عملیات: والفجر 1
زمان‌ اجرا20/1/1362
مدت‌ اجرا: شش‌ روز
تلفات‌ دشمن‌: 6750 کشته، زخمی‌ و اسیر
رمز عملیات: یا الله‌ - یا الله‌ - یا الله‌
مکان‌ اجرا: منطقه‌ عمومی‌ شمال‌ غربی‌ فکه‌ - جبهه‌ میانی‌
ارگان‌های‌ عمل‌کننده: نیروی‌ زمینی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ به‌ همراه‌ گردانهایی‌ از سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌
اهداف‌ عملیات: سرکوب‌ نیروهای‌ دشمن‌ و باز پس‌گیری‌ مناطق‌ تحت‌ اشغال‌

سه‌ ماه‌ پس‌ از انجام‌ ناموفق‌ عملیات‌ والفجر مقدماتی، عملیات‌ «والفجر 1» در منطقه‌ شمال‌ غربی‌ «فکه» تا بلندی‌های‌ «حمرین» طرح‌ریزی‌ شد، و در ساعت‌ 22 و 10 دقیقه‌ 20 فروردین‌ با رمز «یاالله‌ یا الله‌ یا الله» حمله‌ یگان‌های‌ سپاه‌ و ارتش‌ به‌ فرماندهی‌ سرهنگ‌ «علی‌ صیادشیرازی»(فرمانده‌ وقت‌ نیروی‌ زمینی‌ ارتش)آغاز شد.

از زمان‌ عملیات‌ «ثامن‌الائمه7»که‌ به‌ شکست‌ محاصره‌ آبادان‌ انجامید، تا آغاز عملیات‌ «والفجر 1 » همواره‌ برای‌ درهم‌ کوفتن‌ خط‌ دشمن‌ برای‌ غافلگیری‌ و گرفتن‌ فرصت‌ عکس‌العمل‌ آنها از تاریکی‌ شب‌ و ساعات‌ استراحت‌ نیروهای‌ آنان‌ بهره‌ گرفته‌ می‌شد، اما در این‌ عملیات‌ روش‌ «هجوم‌ در پوشش‌ آتش‌ تهیه» برای‌ درهم‌ کوبیدن‌ دشمن‌ برگزیده‌ شد.
بر این‌ اساس‌ عملیات‌ با اجرای‌ آتش‌ انبوه‌ توپخانه‌ شروع‌ شد. 60 هزار گلوله‌ توپ‌ بر مواضع‌ عراق‌ فرو ریخت، و این‌ تا آن‌ زمان‌ بی‌سابقه‌ بود. البته‌ دشمن‌ نیز با 100 هزار گلوله‌ به‌ استقبال‌ توپهای‌ ایرانی‌ آمد. موقعیت‌ منطقه‌ عملیاتی‌ والفجر بیشتر تپه‌ ماهور (تپه‌های‌ کوتاه) که‌ کوهستانی‌ بوده‌ و بلندی‌های‌ مهم‌ آن‌ از 180 متر تجاوز نمی‌کند، و در منطقه‌ جنوب‌ شرقی‌ کوه‌های‌ حمرین‌ قرار دارد.
قرارگاه 9‌ «خاتم‌ الانبیا» عملیات‌ را از دو محور شمالی‌ و جنوبی‌ به‌ فرماندهی‌ قرارگاه‌ «کربلا» در جناح‌ راست‌ و قرارگاه‌ «نجف» در جناح‌ چپ‌ پیش‌ می‌برد. در این‌ عملیات‌ 8 لشکر از سپاه‌ پاسداران‌ و 2 لشکر،3 تیپ‌ و یک‌ گردان‌ از نیروی‌ زمینی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و به‌ عبارت‌ دیگر 30 گردان‌ از ارتش‌ و 80 گردان‌ از سپاه‌ مشارکت‌ داشتند. هر دو جناح‌ کار پیشروی‌ را تا سحرگاه‌ فردا و تا اعلام‌ دستور توقف‌ بخوبی‌ انجام‌ دادند.
از صبح‌ همان‌ روز تا پایان‌ ششمین‌ روز عملیات، عراق‌ بارها دست‌ به‌ پاتک‌ زد و چندین‌ مرتبه‌ بلندی‌های‌ منطقه‌ دردست‌ طرفین‌ رد و بدل‌ شد، اما نیروهای‌ خودی‌ توانستند اهداف‌ به‌ دست‌ آمده‌ را تثبیت‌ کرده‌ و حالت‌ پدافند به‌ خود بگیرند.
در پایان‌ این‌ عملیات‌ تعداد 6750 تن‌ از نیروهای‌ دشمن‌ کشته، زخمی‌ و اسیر شدند و 98 دستگاه‌ تانک‌ و نفربر زرهی‌ منهدم، 5 فروند چرخبال‌ ساقط‌ و سه‌ واحد 550 نفری‌ «جیش‌الشعبی»، سه‌ گردان‌ کماندویی، 13 تیپ‌ پیاده‌ مکانیزه‌ و 4 گردان‌ مکانیزه‌ آسیب‌ دید. همچنین‌ بخشی‌ از بلندی‌های‌ حمرین، چندین‌ روستا درحاشیه‌ رودخانه‌ «دویرج» و پاسگاه‌ مرزی‌ «پیچ‌انگیزه» آزاد شد که‌ در مجموع 150 کیلومترمربع‌ وسعت‌ را در بر می‌گرفت.


+ نوشته شده توسط : سید میثم | مسافران آسمانی [ مسافر] |


روز ملی فناوری هسته ای

ثبت شدن گام بلند و افتخارآمیز ایران بر صفحه تاریخ بدون شک 29 فروردین ماه تنها یادآور روز ملی شدن نفت نیست بلکه روز قطع رابطه سیاسی ایران و آمریکا نیز است بیستم فروردین هم روز ملی فناوری هسته ای و اعلام بومی شدن دانش هسته ای در ایران اسلامی و مجهز شدن سرزمین ایران به انرژی هسته ای است .

اکنون ایران اسلامی به جمع اعضای کم شمار باشگاه کشورهای اتمی پیوسته و برای همیشه تاریخ این افتخار بزرگ را به همراه خواهد داشت .

همان تاریخی که بعد از چند سالی توسط تاریخ نویسان و سیاستمداران از امید ایران و دشمن تراشی های بسیاری از کشورها خواهند نوشت از تحریم اقتصادی و تحمل ایرانیان . جلوگیری از فناوری هسته ای و تلاش ایرانیان و از عزم راسخ دولت .

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 57 اگرچه آمریکا در ایران پایگاه خود را از دست داد اما دخالت ها و توطئه های این کشور پایان نداشت .

تلاش آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به فناوری هسته ای با توجیه برخورداری از منابع نفتی و گازی در حالی ادامه دارد که چهار دهه پیش ایران اولویت یک در خاورمیانه برای استفاده از این فناوری معرفی شده بود و آلمان نیز نیروگاه بوشهر را تقریبا به نیمه رساند. ادامه مطلب...

+ نوشته شده توسط : سید میثم | مسافران آسمانی [ مسافر] |


السلام علیک یا فاطمة الزهراء

السلام علیک یا سیدة نساء العالمین من الأولین و الآخرین

السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة

«شهادت مظلومانه بزرگ بانوی هردو عالم

خانم حضرت فاطمه زهرا (س) تسلیت باد»


+ نوشته شده توسط : سید میثم | مسافران آسمانی [ مسافر] |


 

کاخ‌سفید 11کشور را از تحریم‌های نفتی ایران معاف کرد

در حالی که چین، هند، ترکیه و کره‌جنوبی واردات نفت از ایران را افزایش داده‌اند آمریکا 10 کشور اروپایی و یک کشور آسیایی را به دلیل کاهش واردات نفت از ایران،‌از تحریم‌ها معاف کرد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا ژاپن و 10 کشور اروپایی را از تحریم‌های مالی به دلیل کاهش چشمگیر واردات نفت از ایران معاف کرد اما اعلام کرده است که چین و هند که همچنان بزرگترین وارد کنندگان نفت از ایران هستند ممکن است تحریم‌هایی علیه آنها اتخاذ شود.

لیست این معافیت‌ از تحریم‌ها شامل چین و هند که دو وارد کننده بزرگ نفت ایران هستند نمی‌شود و این لیست شامل کره‌جنوبی و ترکیه که دو متحد آمریکا می‌شوند و در بین 10 کشور اول مصرف کننده نفت ایران هستند نیز نمی‌شود. ادامه مطلب...

+ نوشته شده توسط : سید میثم | مسافران آسمانی [ مسافر] |


 

شعار امسال؛ تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی

بسم ‏اللَّه ‏الرّحمن ‏الرّحیم‏
یا مقلّب القلوب و الأبصار یا مدبّر اللّیل و النّهار یا محوّل الحول و الأحوال حوّل حالنا الى احسن الحال.
اللّهمّ کن لولیّک الحجّة بن الحسن صلواتک علیه و على ءابائه فى هذه السّاعة و فى کلّ ساعة ولیّا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتّى تسکنه ارضک طوعا و تمتّعه فیها طویلا.
اللّهمّ اعطه فى نفسه و ذریّته و شیعته و رعیّته و خاصّته و عامّته و عدوّه و جمیع اهل الدّنیا ما تقرّ به عینه و تسرّ به نفسه.
تبریک عرض میکنم عید نوروز و فرا رسیدن سال نو را به همه‏ ى هم ‏میهنان عزیز در سراسر کشور، و به همه ‏ى ایرانیانى که در هر نقطه‏اى از دنیا سکونت دارند، و به همه ‏ى ملتهائى که عید نوروز را گرامى میدارند؛ بالخصوص تبریک عرض میکنم به خانواده‏ هاى عزیز شهیدان، به جانبازان، به خانواده‏ هاشان، به همه ‏ى ایثارگران، به همه‏ ى فعالان عرصه‏ هاى مختلف. آرزو میکنم و دعا میکنم که خداوند متعال براى ملت ایران بهروزى، شادى، نشاط و دلِ خوش در این سال جدید مقدر بفرماید و بدخواهان این ملت را در اهدافشان، در تلاشهاشان ان‏شاءاللَّه ناکام کند.
ادامه مطلب...

+ نوشته شده توسط : سید میثم | مسافران آسمانی [ مسافر] |