گفته میشود که حرکت انقلابی مردم مسلمان ایران در سرنگونی رژیم سلطنتی و استقرار نظام جمهوری اسلامی متاثر از قیام امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا است نقش نهضت سیدالشهدا(ع) در پیدایی نهضت اسلامی ایران چیست؟بسیاری از اندیشمندان و متفکرانی که در زمینه تبیین علل و عوامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نظریه پردازی کرده اند ،بر این باورند که عامل«مذهب» از قوی ترین و اصلی ترین عواملی است که در پیدایش و پیروزی انقلاب اسلامی ،نقش بسزایی داشته است.

میشل فوکو-فیلسوف مشهور فرانسوی-در تحلیل و بررسی عوامل انقلاب اسلامی از «معنویت گرایی سیاسی» نام می برد.به نظر او ،روح انقلاب اسلامی در این حقیقت یافت می شود که ایرانیان از خلال انقلاب خود ،در جست و جوی ایجاد تحول و تغییر در خویش بودند.هدف اصلی آنان ،ایجاد تحولی بنیادین در وجود فردی و اجتماعی ،حیات اجتماعی و سیاسی و در نحوه تفکر و شیوه نگرش بود.آصف حسین در کتاب ایران اسلامی می نویسد:«انقلاب و ضد آن بر این نکته تاکید دارد که باید مطالعه انقلاب با توجه به عنصر ایدئولوژی، نقش اپوزیسیون اسلامی ،مشروعیت، آموزش ها و خصوصا رهبری صورت گیرد.»حامد الگار نیز در کتاب ریشه های انقلاب اسلامی ،سه عامل« تشیع، رهبری امام خمینی، و طرح اسلام به عنوان یک ایدئولوژی» را به عنوان ریشه های انقلاب مطرح می کند.

از سوی دیگر مروری بر ادبیات سیاسی رایج در روند وقوع انقلاب اسلامی ،شعار ها ،سخنرانی ها و بیانیه های انقلابیون و رهبران نهضت ، بیانگر این است که از میان عناصر مذهبی «فرهنگ عاشورا و نهضت امام حسین (ع)» نقش بسزایی در این زمینه ایفا کرده است.مولفه های فرهنگ و تعالیم عاشورا عبارتند از:

1-فرهنگ شهادت   2-فرهنگ مبارزه مستمر حق و باطل   3-فرهنگ طاغوت ستیزی و طاغوت زدایی   4-اصل پیروی از رضای خدا و مصالح مسلمین   5-فرهنگ پیشگیری از جرم و فساد قبل از وقوع آن در فرهنگ نظارت عمومی و امر به معروف و نهی از منکر.

این مولفه ها در پیدایش و پیروزی انقلاب اسلامی ،تاثیر بسزایی داشته و حفظ و تداوم انقلاب اسلامی نیز در گرو حرکت در این چارچوب است.اکنون جهت آگاهی بیشتر ،بحث را در چند محور پی می گیریم:

الف)تاثیر فرهنگ عاشورا در پیدایش انقلاب اسلامی

1-تاثیر بر اهداف و انگیزه های انقلابیون

هدف و انگیزه مردم ایران از انقلاب اسلامی،نابودی ظلم ، استبداد و استکبار و برپایی حکومت عدل الهی و اجرای احکام اسلامی به عنوان«معروف» و جلوگیری از وابستگی به اجانب و بیگانگان به عنوان «منکر» بود.اینها همان انگیزه  و هدف امام حسین از قیام عاشورا بود ، آنجا که می فرماید:«انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیره جدی و ابی علی ابن ابی طالب(ع)»

ادامه مطلب...

+ نوشته شده توسط : سید میثم | مسافران آسمانی [ مسافر] |


جنگ نرم و دشمن شناسی

جنگ نرم  مترادف اصطلاحات بسیاری در علوم سیاسی و نظامی می باشد.در علوم نظامی از واژه هایی مانند جنگ روانی یا عملیات روانی استفاده می شود و در علوم سیاسی می توان به واژه هایی چون بر اندازی نرم ، تهدید نرم ، انقلاب مخملین  و اخیرا به واژه انقلاب رنگین اشاره کرد.

در تمامی اصطلاحات بالا هدف مشترک تحمیل اراده گروهی بر گروه دیگر بدون استفاده از راه های نظامی است.امروزه به واسطه رشد روز افزون وسایل ارتباطی جمعی از قبیل اینترنت و ماهواره معادلات گذشته در تنظیم روابط بین کشور ها تا حدود زیادی به هم خورده و جای خود را به معادلات جدیدی سپرده و به کار گیری مستقیم زور برای رسیدن به هدف ، جای خود را به شیوه های نوین القاء تفکرات باری مداخله در امور داخلی کشور ها داده است.هر چند از وضع اصطلاح ،قدرت نرم و جنگ نرم مدت طولانی نمی گذرد ولی در واقع این فرآیند از نخستین روزهای حیات اجتماعی بشر وجود داشته است و اعمالگران قدرت در کنار شکل سخت خود؛ از روش های نرم ولی ژرف  هم برای تاثیر گذاری بهره می برده اند.اصولا جنگ هایی که از نوع نظامی است و از وسایل و ادوات نظامی در ان استفاده می شود؛ به عنوان جنگ سخت یا hard war  مشهور است.ولی اگر در این جنگ از وسایل و ادوات و کالاهای فکری و فرهنگی استفاده شود، اصطلاحا به آن soft war  یا جنگ نرم اطلاق می کنند.بنابر این شاخصه جنگ نرم، استفاده از ابزار های فکری و فرهنگی است که برای جنگ نرم اصطلاحات مختلفی وضع شده است.

ادامه مطلب...

+ نوشته شده توسط : سید میثم | مسافران آسمانی [ مسافر] |


دهه فجر انقلاب اسلامی

روز 12 بهمن 1357، پرشکوه ترین استقبال تاریخی رقم خورد و هواپیمای ایرفرانس در حوالی ساعت 9 صبح در فرودگاه مهرآباد نشست و حضرت امام، با قلبی آرام و مطمئن پس از 15 سال هجرت، پا به خاک میهن اسلامی گذاشتند. صدها خبرنگار و عکاس و فیلمبردار به ثبت این رویداد تاریخی پرداختند. جمعیت استقبال کننده در طول 33 کیلومتر از فرودگاه امام تا بهشت زهرا که مقصد بعدی امام بود. بین 4 تا 8 میلیون نفر تخمین زده می‌شد.
با گسترش قیام مردم و خروج شاه از ایران، شاپور بختیار به عنوان آخرین و تنها امید رژیم پهلوی و سردمداران غربی پشتیبان این رژیم، به عنوان نخست وزیر باقی مانده بود.

در طرف مقابل تظاهرات مردم هر روز پر شورتر و مصمم‌تر می‌شد و شعار استقلال،‌ آزادی، جمهوری اسلامی بعنوان اصلی ترین خواسته مردم در نهضت انقلابی به رهبری امام خمینی مطرح می‌شد. امام خمینی که شرط ورود خود را به کشور، خروج شاه، اعلام کرده بودند، با فرار شاه در 26 دی 1357، تصمیم به بازگشت گرفتند. قرار بود این رجعت تاریخی در روز پنجشنبه پنجم بهمن 1357 انجام گیرد اما بختیار، با بستن فرودگاه ها مانع از انجام این امر شد.
با انتشار خبر بسته شدن فرودگاهها، مردم خشمگین به خیابان ها ریخته و با تحصن و شعارهای کوبنده، دولت بختیار را تحت فشار شدیدی قرار دادند. در همین زمان رییس شورای سلطنت، سید جلال تهرانی،‌ در پاریس ضمن استعفا خدمت امام، اعلام کرد که شورای سلطنت غیر قانونی است.
سرانجام، تحصن‌ها و تظاهرات عظیم مردم بختیار را مجبور کرد،‌ فرودگاه ها را باز کند. کارکنان اعتصابی تلویزیون اعلام کردند برای ضبط و پخش مستقیم مراسم آماده‌اند. فرودگاه مهرآباد آماده استقبال از پرواز انقلاب بود.
+ نوشته شده توسط : سید میثم | مسافران آسمانی [ مسافر] |


بیانیه بسیج در آستانه دهه فجر و به مناسبت شرایط کنونی انقلاب اسلامی:

دولت و مجلس، فروش نفت را حداقل 10 سال به کشورهای تحریم کننده ممنوع کنند

آمریکا و اروپا بیش از آنکه به ملت ایران لطمه ای وارد کنند، اقتصاد درمانده و پریشان خود را به فروپاشی کامل نزدیک تر می کنند.

 متن بیانیه بسیج به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
نصر من الله و فتح قریب و بشر المومنین
ملت غیور، هوشمند و شرافتمند انقلاب اسلامی
در حالی وارد سی و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی می شویم که وعده های معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی علیه الرحمه یکی پس از دیگری محقق شده و می شود و طلیعه پیروزی نهایی مکتب امام خمینی علیه الرحمه در جهان روز به روز بیشتر نمایان می شود. سران رژیم های فاسدی که از آغاز، مقابل نهضت اسلامی ما ایستادند یکی پس از دیگری سقوط می کنند و با سرعتی باور نکردنی جای خود را به اسلام گرایان و دوستداران انقلاب اسلامی می دهند.
آمریکا و صهیونیزم بین الملل پس از شکست سنگین نظامی از ملت ایران در جنگ تحمیلی و خلیج فارس؛ شکست از ملت لبنان و فلسطین مقاوم را نیز متحمل شده و با دادن خسارت فراوان مالی و جانی و حیثیتی در برابر مقاومت ملت عراق مجبور به عقب نشینی ذلیلانه از این کشور گردیدند و در باتلاق افغانستان دست و پا می زنند.
در عرصه اقتصادی، بحران بی سابقه در تاریخ، نظام سرمایه داری را محاصره کرده و راهی جز اعلام ورشکستگی پیش روی آنان نیست. در عرصه سیاسی نه تنها استکبار غرب متحدان خود را در مناطق حساس خاور میانه و آمریکای لاتین پی در پی از دست می دهد، بلکه در محاصره انزجار ملت های جهان و حتی ملت های آمریکا و اروپا قرار گرفته و در ادامه مطلب...

+ نوشته شده توسط : سید میثم | مسافران آسمانی [ مسافر] |



+ نوشته شده توسط : سید میثم | مسافران آسمانی [ مسافر] |